Skriv bättre, från objektannonser till hyresavier, med FAST-metoden​​

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
InTecta Skriv Battre Med Fast Metoden

Att slå på tangenterna är ingen konst. Att skriva texter som ger resultat är det. Precis som allt annat som är effektivt behövs en metod. Här är en metod som garanterar bättre texter – FAST-metoden. 

Metoden är inspirerad av metoder från både retorik, copywriting och psykologi, och namnet är en akronym: Framing (inramning), Action (handling), Subject (ämne) och Time (tid).

Låt oss gå på djupet med varje: 

 

Framing

– Vill du erbjuda “takterrass i söderläge” eller “stans bästa utsikt och sol hela dagen”?

Båda två är samma sak. Det ena är en praktisk fråga, det andra är hur hyresgästen skryter om det. Se till att välja rätt inramning för din text, och att planera den innan du börjar. 

Renovering och underhåll i trappuppgången? Med rätt framing blir det istället “Ännu härligare att komma hem”.

Framing är den klassiska frågan om glaset är halvfullt eller halvtomt. Båda har sina användningsområden, beroende på vad du vill få din läsare att känna. Det gäller bara att välja rätt för sammanhanget. 

 

Action

– Vill du att läsaren stänger fliken och går vidare eller gör vad du ber dem om?

Det blir sällan pengar av att inte kunna ta vägen någonstans. Texter som bara stannar upp och inte ger läsaren någonstans att ta vägen har väldigt lite effekt.

Välj EN action du vill att dina läsare ska göra när de är klara, och fokusera på den. 

Använd aktiv röst som uppmanar att göra något, och undvik att ha med fler actions – då blir vi kluvna och gör ingen av dem. I hyresavier till exempel går det att tillämpa så här:

“Betala 7632 kronor till OCR-nummer 32875692 senast 30/8, så slipper du påminnelseavgiften.”

Det aktiva ordet “betala” gör hela skillnaden, mot den passiva varianten “att betala”.  Uppmaningen ger handlingskraften.

 

Subject

– Vill du prata om dig själv hela tiden och tappa intresset direkt?

Du kan bli av med din läsare på rekordtid med ett enkelt knep – att aldrig nämna deras behov eller problem. Skriv med din egen poäng eller vinning som mål, men deras behov eller vinning som vägen dit.

“Vill du spara tid, spara på naturen och slippa leta efter borttappade hyresavier? Logga in på vår hemsida och gå över till digital avisering!”

Här är det ordet “du” och alla fördelar för läsaren som gör jobbet. Vad DU får för nytta av att läsa klart texten.

Time

– Vill du slösa din och läsarens dyrbara tid, eller skriva effektivt?

Chansen finns att du hoppade hit för att se om det fanns en kortfattad version av texten.
Du bevisade just poängen med den sista punkten, och här är din belöning:

FAST-metoden:

Framing – Välj orden som väcker rätt känsla

Action – Välj orden som uppmanar till handling

Subject – Välj orden som handlar om läsaren

Time – Välj bort orden som inte tillför något

Så fort du är klar, sätt dig och ta bort allt fluff. Repetitioner, överdriven förklaring och annat som inte tillför.

Söker du fler sätt att effektivisera din vardag som fastighetsförvaltare?

Med Tecta finns det en uppsjö av funktioner som sparar dig både tid och energi, och ökar din effekt. Vår bokföringsmodul effektiviserar din redovisning, vår aviseringsmodul spar dig tid som annars hade gått åt manuell pappershantering – och många fler funktioner är på väg.